Planowane pociągi z Katowic i Chorzowa do Chorzewa-Siemkowic nie zatrzymają się w kilku miejscowościach, w których kilka lat temu zlikwidowano perony. O możliwość odtworzenia infrastruktury pasażerskiej pytała poseł partii Razem Paulina Matysiak. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje jednak takiej inwestycji.
Latem informowaliśmy
o wstępnym planie wznowienia połączeń pasażerskich na linii kolejowej 131 między Herbami Nowymi a Chorzewem-Siemkowicami. Na łączącym województwa śląskie i łódzkie odcinku historycznej Magistrali Węglowej kursować miałyby pociągi Kolei Śląskich. Na razie samorządowy operator nie potwierdził ostatecznie zamiaru reaktywacji przewozów, ale połączenia pojawiły się już w projekcie nowego rocznego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia.
Większość pociągów zacznie bieg w Chorzowie
Według danych zamieszczonych w Portalu Pasażera odcinek ma obsługiwać sześć par kursów dziennie. Pięć z nich zapewni bezpośredni dojazd z Chorzowa Batorego, jedna – także z Katowic. Czas przejazdu w relacji Herby Nowe – Chorzew-Siemkowice wyniesie 36 min. Między tymi stacjami pociągi zatrzymają się w Kłobucku i Działoszynie.
Niegdyś postojów pośrednich było więcej. – Historia jest paradoksalna. Kilka lat temu podczas wielkiego projektu modernizacji linii CE65, która obejmowała również odcinek nr 131, zlikwidowano perony w miejscowościach Wręczyca Wielka, Miedźno, Annolesie, Mokra Częstochowska i Kustrzyce. Dziś, gdy mówi się o wznowieniu przewozów pasażerskich na tej trasie, okazuje się, że mieszkańcy całych gmin Wręczyca, Miedźno czy Popów nie będą mogli z nich skorzystać – pisze na swojej stronie internetowej Paulina Matysiak, poseł partii Razem.
MI nie planuje odbudowy peronów
Lewicowa polityk złożyła też w tej sprawie
interpelację do ministra infrastruktury. W przesłanym do naszej redakcji krótkim komunikacie resort wyklucza jednak możliwość odtworzenia infrastruktury pasażerskiej w wymienionych w dokumencie miejscowościach. – W planach inwestycyjnych PKP PLK SA na najbliższe lata odbudowa tych przystanków nie jest uwzględniona – stwierdza Anna Szumańska, rzecznik MI.
Przedstawicielka ministerstwa przypomina jednocześnie, że
w ramach modernizacji „Węglówki” zostały przebudowane perony w Herbach Nowych, Kłobucku, Działoszynie, Ruścu Łódzkim, Chorzewie oraz Hucie. – Obecnie projektowana jest zaś linia łącząca stację Wieluń Dąbrowa ze stacją Chorzew-Siemkowice – dodaje Anna Szumańska. Dzięki temu dostęp do kolei pasażerskiej mają zyskać mieszkańcy kolejnych miejscowości w rejonie pogranicza województw.